Kas notiek ar nozagtajiem auto?
BALTA novērojumi liek secināt, ka tas ir labi organizēts, noziedzīgs bizness. Pret to ar mainīgām sekmēm cīnās gan policija, gan apdrošinātāji. Saskaņā ar operatīvo informāciju:
- Liela daļa jaunu un mazlietotu augstas vērtības transportlīdzekļu nonāk Vidusāzijas valstīs, piemēram, Uzbekistānā, Tadžikistānā un Kazahstānā, kur tiek legalizēti un turpina braukt pa šo valstu ceļiem.
- Daļa mazlietotu auto nonāk galvenokārt Lietuvā, kur tiek izjaukti, lai restaurētu un pārbūvētu smagās avārijās cietušus un norakstītus transportlīdzekļus, kas par lētu naudu ir iepirkti ASV un citās valstīs. Pēc tam šie atjaunotie transportlīdzekļi nonāk lietoto auto tirgū.
- Vecāki transportlīdzekļi (desmit un vairāk gadu) pamatā tiek izkomplektēti rezerves daļās vietējā melnajā tirgū.
Tādējādi vairāk nekā 50% gadījumu izredzes atgūt savu nozagto auto neskartu faktiski pilnībā zūd.
Vai mans auto ir pasargāts?
Praksē ir pierādījies, ka rūpnīcā uzstādītās pretaizdzīšanas sistēmas (imobilaizers atslēgā un/vai skaņas signalizācija) kalpo zagļu aizkavēšanai vien 1–2 minūtes. Pārsvarā auto zagļi izmanto divus paņēmienus:
- Pieslēdzas pie transportlīdzekļa elektrosistēmas (dažkārt izgriežot caurumu durvīs vai spārnā) un tad ar speciālu programmatūru iedarbina transportlīdzekli;
- Ja auto ir aprīkots ar Keyless Go, jaunākā zagļu rīcībā esošā aparatūra spēj pārtvert oriģinālās vadības pults vai mikroshēmas signālus un iedarbināt transportlīdzekli bez fiziskas iejaukšanās.