Vasaras sezona Latvijā ir intensīvākais ceļu remontdarbu laiks. Ceļa posmos, kur notiek remontdarbi, apdrošinātāji aicina autovadītājus būt īpaši uzmanīgiem, jo no ceļa seguma atlecošie oļi un šķembas var pamatīgi sabojāt automašīnas vējstiklu. Kā rāda AAS BALTA (PZU grupa) pieredze, vasaras mēnešos, kad notiek ceļu remonti, pieteikto atlīdzību skaits par bojātiem automašīnu vējstikliem pieaug gandrīz divas reizes. Šogad apdrošinātājs KASKO atlīdzībās par vējstiklu bojājumiem auto īpašniekiem izmaksājis jau vairāk nekā 1,7 miljonus eiro.
Sīks bojājums var radīt lielus zaudējumus
Pagājušajā gadā kopumā BALTA atlīdzībās par sasistiem automašīnu vējstikliem izmaksājusi vairāk nekā 3 miljonus eiro. Prognozējams, ka šogad pieteikto atlīdzību daudzums saglabāsies vismaz līdzvērtīgā apjomā, toties, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, pieaugusi vidējā atlīdzība par katru gadījumu, kas nu jau sasniedz vairāk nekā 500 eiro.
Lai radītu nopietnus vējstikla bojājumus, pietiek ar sīku oli, jo pastāv risks, ka bojājums izpletīsies – jāņem vērā, ka jebkura plaisa gaisa temperatūras maiņas, auto vibrāciju un deformāciju ietekmē var izplesties. Tāpēc vējstikla bojājums ir savlaicīgi jānovērš.
“Ar bojātu vējstiklu piedalīties satiksmē ir bīstami, jo jebkādi mehāniski vējstikla bojājumi ietekmē redzamību. Arī tehniskajā apskatē var neizdoties saņemt atļauju piedalīties satiksmē, ja bojājums ir tāds, kas ierobežo autovadītāja redzamību, ietekmē stikla izturību un apdraud satiksmes drošību. Turklāt ielaistas problēmas risināšana, plaisai palielinoties, kļūst ar katru brīdi dārgāka, tāpēc to nevajadzētu atlikt uz vēlāku laiku. Tāpat ieteicams iegādāties KASKO apdrošināšanu, jo OCTA šādus bojājumus nesedz,” saka BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks.
Jauna tendence – labot, nevis mainīt
Kā rāda pēdējā laika tendences, arvien biežāk automašīnu īpašnieki bojājumu gadījumā izvēlas mūsdienīgu un videi draudzīgu risinājumu – nevis pilnīgu vējstikla nomaiņu, bet gan remontu.
“Savlaicīgi konstatētus bojājumus var novērst, bojāto vietu aizpildot ar īpašu polimēru, kas ir ekonomiski izdevīgāks, videi draudzīgāks un daudz ātrāks problēmas risinājums un, pretēji plaši izplatītam mītam, tikpat kvalitatīvs kā jauna vējstikla montāža. Tiesa, tas iespējams tikai tad, ja uzsituma diametrs nepārsniedz 2 eiro monētas izmēru, un vislabākais rezultāts sagaidāms, ja remonts tiek veikts uzreiz pēc uzsituma rašanās,” saka Armands Leināts, specializētā transportlīdzekļu stiklu remonta, maiņas un kalibrēšanas pakalpojumu sniedzēja Carglass® filiāles vadītājs Latvijā.
Savukārt Kristaps Liecinieks piebilst, ka mūsdienīgiem auto priekšējais vējstikls papildus klasiskajai redzamības funkcijai nodrošina vietu virknei sensoru ar tādām funkcijām kā, piemēram, adaptīvā kruīza kontrole, joslu noturēšanas asistents, lietus sensors un ceļazīmju atpazīšana. Ja vējstikls tiek mainīts, šie sensori ir jākalibrē, jo pat nelielas novirzes no iepriekšējā stāvokļa var izsaukt to kļūdainu darbību. Savukārt remonta gadījumā, ja tāds ir iespējams, kalibrēšana nav jāveic.
Lai pasargātu savu auto no nepatīkama piedzīvojuma, BALTA un Carglass® iesaka rūpīgi izvēlēties braukšanas ātrumu ceļu posmos, kur notiek remontdarbi – ātruma ierobežojumi nereti paredzēti tieši tam, lai pasargātu auto no šķembu radītiem bojājumiem. Braucot pa grants un zemes ceļiem, kā arī ceļa posmos, kuros notiek remontdarbi, auto būs labāk pasargāts, ja:
- izvēlēsieties ceļa segumam un laika apstākļiem atbilstošu distanci ar priekšā braucošajiem auto;
- samazināsiet braukšanas ātrumu, īpaši brīdī, kad tuvojas pretimbraucoša automašīna;
- zināms, ka noteiktā ceļa posmā notiek remontdarbi, iespēju robežās braucienu labāk pārplānot, lai izvairītos no nonākšanas sīku akmeņu un šķembu krustugunīs.
Par apdrošināšanas sabiedrību BALTA
Saskaņā ar BALTA veikto aprēķinu, kas balstīts uz FKTK datiem, BALTA ir nedzīvības apdrošināšanas tirgus līderis Latvijā. 2021. gadā uzņēmuma parakstīto prēmiju apjoms bija 116 miljoni eiro. Latvijas iedzīvotāji 18 gadus novērtējuši BALTA kā godīgāko apdrošinātāju, liecina LETA un SKDS veiktā aptauja. BALTA ietilpst PZU grupā, kas ir viens no līderiem Centrālās un Austrumeiropas apdrošināšanas tirgū. PZU ir uzņēmums ar 200 gadus ilgu pieredzi apdrošināšanā un lepojas ar vairāk nekā 22 miljonu klientu uzticību piecās valstīs. 2020. gadā PZU grupas parakstīto prēmiju apjoms sasniedza 5,48 miljardus eiro. Plašāka informācija internetā www.balta.lv un www.pzu.pl/relacje-inwestorskie.
Par Carglass®
Carglass® ir lielākais specializētais transportlīdzekļu stiklu remonta, maiņas un kalibrēšanas pakalpojumu sniedzējs Lietuvā un Latvijā. Uzņēmuma tīklā ir 12 klientu apkalpošanas centri un divi kontaktu centri. 2021. gadā izskatīti vairāk nekā 45 000 izsaukumu un veikti vairāk nekā 24 000 viedo vadītāja palīdzības sistēmu remontdarbi, nomaiņa un kalibrēšana. Carglass® lepojas ar augstu klientu NPS rādītāju – vairāk nekā 85.
Papildu informācija:
Līna Barkovska AAS BALTA komunikācijas vadītāja Tel. +371 26 40 10 41 E-pasts: lina.barkovska@balta.lv | Ligita Mieze Deep White projektu vadītāja Tel. +371 27 88 55 02 E-pasts: ligita@deepwhite.lv |