Komentārs: OCTA tirgus - apdrošinātāju zobu sāpes

02.01.2017

Komentē BALTA Tehniskais direktors ULDIS DZINTARS

Par to, ka obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas jeb OCTA segments apdrošinātājiem jau ilgstoši rada zaudējumus, līdz šim diskutēts ir gana daudz. Tas pats attiecas uz apdrošinātāju brīdinājumiem par potenciālo OCTA cenu pieaugumu, lai gan realitātē redzam, ka cenu pieaugums palicis vairāk kā vēlams plāns, kas vairāku iemeslu dēļ netiek ieviests realitātē. Tomēr aktuālie dati apliecina – OCTA tirgus negatīvie rādītāji ilgtermiņā ir kā apdrošinātāju zobu sāpes – diemžēl neviens nav gatavs doties pie ārsta, cerot, ka sāpes pāries pašas no sevis.

 

Apdrošinātāji piemaksā par katru klientu

2016. gada trešais ceturksnis OCTA tirgū tika noslēgts ar kārtējām mīnus zīmēm – OCTA atlīdzību rādītājs sasniedza 88,7% - tātad teju 89% no apdrošināšanas prēmijām tiek izmaksātas atlīdzībās cietušajiem un zaudējumu noregulēšanā. Izdevumu rādītājs, kas sevī ietver administratīvos izdevumus un komisijas (virs 10%), trešajā ceturksnī sasniedzis 36,6%. Kombinētais tirgus rādīts ir sasniedzis 125,3% atzīmi – ka par katru eiro, ko apdrošinātājs saņem no klienta, pretī tiek izmaksāti 1,25 eiro. Tas nozīmē, ka OCTA segmentā apdrošinātāji šobrīd nevar nosegt administratīvos izdevumus, par peļņu nemaz nerunājot.

 

OCTA atlīdzību līmenis turpinās palielināties

Lai gan jau šobrīd OCTA segmenta atlīdzību līmenis ir tuvu kritiskajai robežai, tas turpina palielināties, un tam ir vairāki iemesli.

Pirmkārt, ceļu satiksmes negadījumu skaita pieaugums valstī kopumā – saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datiem šī gada 11 mēnešos reģistrēti 39 305 negadījumi, kas ir par 8% vairāk nekā pērn attiecīgajā periodā.
Otrkārt, atlīdzību izmaksas ietekmē arī transportlīdzekļu rezerves daļu cenu pieaugums – ir tikai pašsaprotami, ka jaunāka izlaiduma gada automašīnām rezerves daļas maksā dārgāk.
Treškārt, palielinājies nemateriālo zaudējumu īpatsvars – šī gada 11 mēnešos ceļu satiksmes negadījumu skaits ar cietušajiem palielinājies par 2,7%. Šī gada trešā ceturkšņa rezultāti liecina, ka apdrošinātāji ir izmaksājuši nemateriālos zaudējumus divas reizes vairāk kā gadu iepriekš. Vienlaikus jānorāda, ka šobrīd spēkā esošā nemateriālo zaudējumu atlīdzināšanas sistēma OCTA jomā izveidota nesen, tomēr kopumā tā ir vērtējama kā ļoti pozitīva.

Kā vēl viens iemesls noteikti jāmin OCTA Garantijas fonda iemaksas.  OCTA  Garantijas fonds ir klienta drošības vairogs – tā mērķis ir aizsargāt apdrošinājuma ņēmēju intereses un finanses gadījumos, kad tiek pasludināta kāda tirgus dalībnieka maksātnespēja. Tā kā Garantijas fonda apmērs samazinājies zem 20 miljoniem, no šī gada 1. oktobra ikmēneša atskaitījumi Garantijas fondā ir saistoši visiem apdrošinātājiem bez izņēmuma.

 

OCTA cenām būtu jāpalielinās par 7 – 8%

Par iespējamo OCTA cenu pieaugumu Latvijā apdrošinātāji komunicēja jau vairākus gadus atpakaļ, vienlaikus norādot – cenu pieaugums būs pakāpenisks. Diemžēl līdzšinējā tirgus pieredze liecina, ka OCTA cenu pieaugums ir bijis daudz zemāks nekā atlīdzību izmaksu pieaugums, un tas noteikti nav pietiekams, lai segtu radušos zaudējumus. Šobrīd Latvijas patērētāji turpināja pirkt OCTA polises par vienu no zemākajām cenām Eiropā. Salīdzinājumam – saskaņā ar Eiropas apdrošinātāju un pārapdrošinātāju federācijas “Insurance Europe” 2015. gada ziņojumu[1], Latvijā vidējā OCTA prēmija par vienu transportlīdzekli bija vien 62 eiro, kamēr Igaunijā vidējā OCTA prēmija sasniedza 94 eiro, Lielbritānijā – 252 eiro, Nīderlandē – 309 eiro.

 

Atklāts paliek jautājums – kāpēc Latvijas apdrošinātāji ir tik kūtri, runājot par OCTA cenu pieaugumu? Viens no iemesliem – līdz šim daudziem apdrošinātājiem iegūt lielāku apgrozījumu bijis svarīgāk par peļņu, tāpēc cīņa par klientu pārvērtusies cenu karā, tādējādi apdrošinātājam nodarot zaudējumus ne tikai savam uzņēmumam, bet nozarei kopumā. Domājot par nākotni, jāatzīst, ka šī situācija varētu mainīties – noslēdzoties vairākiem kompāniju iegādes darījumiem, akcionāriem varētu palielināties vēlme gūt atdevi no ieguldītajām investīcijām, kā arī, ņemot vērā uzņēmumu mērķi gūt peļņu, ilgstoši ciest zaudējumus ir absurdi. Vēl vairāk – vērtējot līdzšinējās tendences un nākošā gada atlīdzību attīstības perspektīvas, varam secināt, ka, lai kaut vai saglabātu situāciju esošajā līmenī, cenām nākamā gada laikā būtu jāpalielinās par 7 - 8%.

 

Vai KASKO gaidāms līdzīgs liktenis?

Jaunākie dati liecina, ka arī KASKO tirgus ieņēmis līdzīgu kursu kā OCTA – jau šobrīd kombinētais tirgus rādītājs, kas sevī ietver tiešos atlīdzības un komisijas (neskaitot administratīvos izdevumus), pārsniedz 90% robežu. Arī šajā gadījumā atlīdzību līmeņa pieaugums saistīts ar ceļu satiksmes negadījumu skaita palielināšanos un augstākām rezerves daļu izmaksām. Papildus tam, liela daļa KASKO atlīdzību saistīts ar transportlīdzekļu zādzībām – šī gada laikā auto zagļi īpaši iecienījuši Keyless Go segmenta transportlīdzekļus.



[1] Insurance Europe, European Motor Insurance Markets, November 2015

Atpakaļ

Sazinies ar mums

Klientu apkalpošanas vietas un sadarbības autoservisi

Nepieciešama palīdzība vai atbilde uz jautājumu?
Mūsu speciālisti palīdzēs un sniegs atbildi pēc iespējas ātrāk - ne vēlāk kā 2 darba dienu laikā. 

Informācija par citiem saziņas veidiem un atsauksmju apstrādi atrodama šeit.

Datnes izmērs nedrīkst pārsniegt 10 MB.
Atļautie datņu veidi: gif jpg jpeg png txt rtf html pdf doc docx odt xls xlsx ods zip csv htm edoc.

Nepieciešama palīdzība vai atbilde uz jautājumu?
Mūsu speciālisti palīdzēs un sniegs atbildi pēc iespējas ātrāk - ne vēlāk kā 2 darba dienu laikā. 

Informācija par citiem saziņas veidiem un atsauksmju apstrādi atrodama šeit.

  • Karte Saraksts

    Sazinies ar mums izmantojot WhatsApp, darba dienās no 8:00 – 18:00.

    Spied šeit vai pievieno tālruņa numuru +371 275 222 75 saviem kontaktiem.

    Plašsaziņas līdzekļu pārstāvjus aicinām sazināties ar BALTA komunikācijas vadītāju:

    Līna Lisnere
    E-pasts: lina.lisnere@balta.lv